Total er 23.000 LO-medlemmer er omfattet av første streikeuttak. LOs hovedkrav er å sikre arbeidstakernes andel av verdiskapingen og økt kjøpekraft, prioritere likelønn og motvirke lavlønn.

- Vi skal gjøre hva vi kan for å unngå streik, men vi må sikre at bussjåførene ikke blir hengende etter i lønnsutviklingen, sier Henriette Jevnaker, nestleder i LO Stat og forhandlingsleder.

Alle bussjåfører følger Bussbransjeavtalen. Den forhandles mellom LO og NHO og LO Stat og Spekter.  Medlemmer i Fagforbundet, Fellesforbundet og Norsk Jernbaneforbund blir omfattet av en eventuell streik.

Meklingen starter 31. mars, og en eventuell streik vil bli iverksatt fra 2. april.

Her er første uttak i en eventuell streik:

  • VY Buss Møre
  • Vy buss Trøndelag

 

Fakta: Bussbransjeavtalen

  • Bussbransjeavtalen ble opprettet i 2007, for å sikre lik lønn og rettigheter uavhengig av arbeidsgiver i bussbransjen.
  • Bussbransjeavtalen gjør at selskapene ikke kan konkurrere ved å dumpe lønns- og arbeidsvilkår ved anbud.
  • Bussbransjeavtalen forhandles mellom LO og NHO og mellom LO Stat og Spekter, på vegne av LO-forbundene Fellesforbundet, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund. Forbundet Styrke og Handel og Kontor er også part i forhandlingene gjennom Funksjonæravtalen.
  • Yrkestrafikkforbundet (YTF) i YS, er også part i bussbransjeavtalen.
  • Totalt jobber rundt 18.000 ansatte i bussbransjen i Norge.

 

Fakta: Frontfaget

  • Frontfaget ble lansert som modell i 1966, og har siden vært viktig for lønnsdannelsen i Norge.
  • Frontfaget betyr at konkurranseutsatt industri forhandler først i lønnsoppgjøret, og lønnstilleggene blir basert på lønnsomheten i industrien.
  • Resultatet fra Frontfaget danner normen for resten av lønnsoppgjøret i Norge.