Busstreiken trappes opp Streiken i bussbransjen trappes opp med over 4500 nye bussjåfører førstkommende lørdag. Da vil nesten 8500 bussjåfører over landet være i streik. Streiken trappes opp over hele landet.

– Busstreiken handler om at vi sjåfører skal ha et yrke å leve i og med. NHO og Spekter har presset oss til et punkt hvor vi ikke har mer å gå på. Bussjåfører har svært krevende arbeidstidsordninger, lønna er lav og vi er bekymret for fremtiden til dette viktige yrket. Derfor tar vi nå flere ut i streik, sier Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.

- Vi tar ansvar. Vi sitter i bussen til alle døgnets tider. Vi holder samfunnshjula i gang. Vi sørger for at folk kommer seg på jobb. At unge kommer seg på skole. Summen av kravene til arbeidsgiverne vil gjøre hverdagen til bussjåfører betydelig forverret. Alt skal være minimumsordninger. Dette må stoppes en gang for alle. Derfor er vi i streik, sier Jane Brekkhus Sæthre.

Vi er enig med arbeidsgiverne om at etterslepet vokser år for år, men NHO og Spekter viser ingen vilje til å forholde seg til inngåtte avtaler om lønnsutvikling for bussjåførene.

Sjåførene jobber i et umulig anbudsregime.

Denne meklingen er bekreftelsen på at bussbransjen har havnet i en ond sirkel.

- Anbudsregimet i bussbransjen gjør at arbeidstiden presses, lønna holdes nede og fører til uverdige arbeidstidsordninger. Presset på sjåførene går på sikkerheten løs, sier Jane Brekkhus Sæthre.

Manglende vilje hos arbeidsgiverne.

Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet er oppgitt over manglende vilje fra arbeidsgiversiden.

- Vi er skuffet over at arbeidsgiver ikke forstår at bussjåførene har blitt hengende etter lønnsmessig. Vi har en enighet fra tidligere om at lønna skal nærme seg industriarbeiderlønn, og så får vi et tilbud som går i feil retning. Det er løftebrudd, uttaler forbundssekretær i Fellesforbundet Dag Einar Sivertsen.

I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.

– Arbeidsgiverne kan enkelt løse konflikten ved å stå ved løftene sine, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum. 

Falske utsagn fra NHO.

NHO Transport har jobbet hardt for å spre usannheter om kravene i lønnsforhandlingene. Fra arbeidsgiversiden blir det hevdet at bussjåførene har krevd en lønnsøkning på 20 kroner. 

–  Denne påstanden om grådige bussjåfører er helt på viddene. Realiteten er at bussjåførene tjener 20 kroner mindre i timen enn grupper vi er enige med arbeidsgiverne om at vi skal sammenligne oss med, sier Eggum. 

Uansvarlig arbeidstid.

En bussjåfør kan fort være opptatt på jobb i opp mot 70 timer pr uke, men får kanskje betalt for halvparten. Dette kalles delt skift, hvor du må ta fri uten lønn midt på dagen. Jobben blir tilnærmet umulig å kombinere med familieliv. 

– 70-timers uker går på helsa løs og gir oss slitne bussjåfører. Når vi i tillegg vet at sjåførene hele tiden presses på tid, og sågar må gå hele arbeidsdagen uten pauser og uten å gå på do, er det en oppskrift på mindre trygghet – både for sjåførene og alle andre i trafikken, sier Eggum.

Advarer Solberg-regjeringen.

Eggum understreker at dette er en ordinær streik med rettferdige krav. Han tror streiken kan var lenge, om ikke arbeidsgiverne følger opp løftene sine til bussjåførene. Forbundslederen advarer mot at man lar seg lure av at noen trekker «koronakortet».  

– Jeg har også en advarsel til regjeringen og Erna Solberg. Det er ingen tvil om at NHO forsøker å fremprovosere tvungen lønnsnemd basert på situasjonen i Oslo. Her må man ikke la seg lure. Bussjåfører kan ikke bli lønnstapere bare fordi de har en viktig jobb, slår han fast. 

Kan ikke skylde på pandemien.

- Vi opplever at arbeidsgiversiden bruker pandemien vi er oppe i som et påskudd. Busselskapene er ikke i noen krise og nesten ingen sjåfører er permittert. Likevel skal sjåførene nok en gang ta til takke med smuler. Det finner vi oss ikke i, slår forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes fast.

- Sjåføren er lovpålagt å foreta sikkerhetssjekk av bussen, men dette er det ofte ikke satt av nok tid til. Vi finner oss ikke i at sjåførene skal fortsette å gjøre dette på fritiden, sier Jim Klungnes. 

Ingen urimelige krav.

Forbundene krever at det settes av tid til å foreta sikkerhetssjekk av bussen før bussturen starter.

- Vi har ikke presentert urimelige krav. Vi forventer at arbeidsgiver ikke løper fra allerede inngåtte avtaler og må derfor ta ansvaret for situasjonen vi befinner oss i, uttaler forhandlingsleder for Fagforbundet Stein Guldbrandsen.

Her er en helt vanlig arbeidsuke i bussbransjen.

Denne arbeidsuken er hverdagen til en bussjåfør. Vi kan ikke akseptere ytterligere forringelse.

Faktiske timer: 56,5. Betalt arbeidstid: 34,05.

Mandag:

Faktiske timer: 11,30. Betalt arbeidstid: 7 timer

05.50 til 08.40 – Opphold i tjenesten - 13.10 til 17.20

Tirsdag:

Faktiske timer: 10,30. Betalt arbeidstid: 6 timer og fem minutter.

06.55 til 08.55 – Opphold i tjenesten - 13.20 til 17.25

Onsdag:

Faktiske timer: 11,30. Betalt arbeidstid: 7 timer

05.50 til 08.40 – Opphold i tjenesten - 13.10 til 17.20

Torsdag:

Faktiske timer: 11,30. Betalt arbeidstid: 7 timer

05.50 til 08.40 – Opphold i tjenesten - 13.10 til 17.20

Fredag:

Faktiske timer 11,30. Betalt arbeidstid 7 timer.

05.50 til 08.40 – Opphold i tjenesten - 13.10 til 17.20

Helgejobbing:

Hver andre til hver fjerde uke.